Tuesday, October 13, 2015

RESDUNG LA PULAKK

Resdung ni saya rasa penyakit biasa yang kita dengar.semua orang ada resdung,cuma berbeza tahapnya..ada yang teruk,ada yang biasa.saya sebelum ni ada resdung yang biasa je,kalau tak pantang ape2, maka timbul lah jerawat atau gatal2 di badan.tapi sejak seminggu ni saya rasa resdung ni memang pada tahap yang teruk.ini simptom yang saya alami nak dekat seminggu

-sakit kepala tahap dewa,rasa macam nak tarik2 rambut,nak hantuk2 kepala kat dinding
-mata jadi merah dan berair setiap kali sakit kepala
-hidung tersumbat tak kira masa,terutama bila berada dalam bilik aircond
-sakit otot2 rahang terutama belah kanan.tahap kesakitan bergantung pada tahap sakit kepala
-bila tunduk kebawah, sakit akan rasa lagi kuat pada rahang dan kepala
-badan panas/sejuk tak tentu masa

pada mula nya saya ingatkan sebab jerebu.tapi sakit makin menjadi.nak kata migrain saya tak pernah ada migrain.nak kata pembawakan budak dalam perut ni macam tak logik.dah dekat sangat nak bersalin ni,tak kan ada pembawakan budak lagi..finally, saya pergi klinik dan yes memang masalah sinus.doktor bagi 3 jenis ubat

-pinton (lebih kurang ubat selsema,untuk rawat hidung tersumbat, beware ubat ni boleh menyebabkan mengantuk)
-maxolon (macam pain killer untuk sakit kepala)
-paracetamol (untuk simptom2 demam)

semua ubat2 tu sesuai untuk ibu mengandung.kalau anda2 ada simptom macam ni better pergi klinik dulu supaya dapat ubat yang betul ikut keadaan penyakit masing2.bukan main taram beli kat farmasi terus ye.so far sekarang ni saya cuma ambil maxolon sahaja sebab sakit kepala tak hilang2 lagi.maxolon tu kena makan setiap 8 jam skali.tp tak sempat habis 8 jam pun sakit tu akan datang balik..sabar je lah sakit tu kan penghapus dosa.pinton saya hanya ambil time malam sahaja.


1 comment:

  1. Resdung ni memang buat tak selesa kan. Saya pun dulu selalu bersin pagi-pagi, sakit kepala pun selalu jugak. Alhamdulillah lepas amalkan vitamin Shaklee kesihatan dah makin baik sekarang :)

    ReplyDelete